Jaunumi

16 jūn
2014

Otrdien Budžeta komisijā lems par jaunās ceļu nodevas atlikšanu

Lai nepieļautu situāciju, ka autovadītājiem divas reizes ir jāmaksā par ceļu lietošanu, V. Reskājs iesniedzis priekšlikumu atlikt jaunās ceļu nodevas ieviešanu līdz 2016. gadam.

Lai nepieļautu situāciju, ka autovadītājiem divas reizes ir jāmaksā par ceļu lietošanu, Saeimas deputāts Vladimirs Reskājs Budžeta un finansu komisijā ir iesniedzis priekšlikumu atlikt jaunās ceļu nodevas jeb “eirovinjetes” ieviešanu līdz 2016. gadam. Saeimas deputāta V. Reskāja priekšlikumu Budžeta komisija skatīs otrdien, 17. jūnijā.

Izmaiņas, kas stāsies spēkā ar 1. jūliju, skars gandrīz visus Latvijas transporta uzņēmumus, tai skaitā starptautisko kravu autopārvadātājus, kam vajadzēs rēķināties ar papildu izdevumiem līdz pat 925 eiro gadā par vienu transportlīdzekli. Latvijas vidējam autoparkam ar 5 mašīnām tas nozīmē līdz 4625 eiro lielus papildu gada izdevumus,” skaidro priekšlikuma autors, Saeimas deputāts V. Reskājs, vienlaikus norādot, ka tas mazinās Latvijas uzņēmēju konkurētspēju, jo kaimiņu valstīs uzņēmējiem nav divas reizes jāmaksā par ceļu lietošanu.

V. Reskājs uzskata, ka valstī esošā autoceļu uzturēšanas finansēšanas sistēma netiek izmantota pilnvērtīgi. Šim mērķim aiziet tikai neliela daļa no paredzētajiem līdzekļiem, līdz ar to nav pamata ieviest jaunu nodevu līdz brīdim, kamēr autoceļu fonda programmai ik gadu netiks novirzīti 100% no iekasētā transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un lielākā daļa no degvielas akcīzes nodokļa.

Arī Valsts kontrole savā atzinumā norādījusi, ka nav skaidrs, kāpēc nodeva netiek ieviesta no 2016. gada, kā tas sākotnēji tika paredzēts. Aprēķini rāda, ka jaunā nodeva būtiski ietekmēs Latvijas autopārvadātājus, jo tie maksās 80 līdz 85% no kopējā nodevas apmēra, kamēr ārvalstu pārvadātāji tikai 15 līdz 20%.

Igaunijas un Lietuvas uzņēmēji atsevišķu ceļa nodokli nemaksā - tas ir iekļauts degvielas cenā. Savukārt tā saucamās eirovinjetes ieviestas tikai Lietuvā, bet Igaunija nesteidzas ar to ieviešanu.